Roman Němec Roman Němec - filmo/videografie

Téma timelapse potřetí, tentokrát pro fajnšmekry

14. září 2012

Dnešní článek o mojí nové vášni – timelapsu věnuji hlavně těm, které také láká a chtěli by si jej sami zkusit.

Timelapse nebo časosběr?

Timelapse se u nás někdy překládá jako časosběr. Možná se to časem ujme, nicméně já se tomuto překladu zatím vehementně bráním, protože je značně zavádějící. Každý filmař v Česku totiž ví, že pojmem časosběr se označuje film, který dokumentuje vývoj čehosi s postupným odstupem po několika letech. Vzpomeňme třeba časosběrné dokumenty Heleny Třeštíkové. Jsou skvělé, nicméně s technikou snímání timelapsu nemají pranic společného.

Oblaka pohybující se v různých výškách mají často odlišné zabarvení.

Nejde jen o fotky

Na pořizování timelapsu je krásný to, že nic nedostanete zadarmo. Je to lov. Jedna věc je, zda se lovený objekt ukáže, druhá pak, zda ho dokážeš chytit. Z kolika výprav jsem přivezl prázdnou kartu! A z kolika sice plnou, ale nepoužitelných dat. Není to jen o focení, ale i o zna­losti terénu, správném načasování a hlavně o pořádné dávce štěstí.

Stage Zero Timelapse Dolly

Server timelapse.org má v podtitulu, že timelapse je uměním zachytit čas. Já bych dodal, že timelapse je rovněž uměním předvídat. Když jede fotograf krajinou a spatří nějaký zajímavý úkaz, prostě ho vyfotí. Když takový úkaz spatří timelapser, bývá už zpravidla pozdě. Ty nejcennější timelapsové záběry totiž ukazují zajímavé jevy už ve fázi jejich vzniku. Právě to je na nich tolik fascinující a když se člověku (byť mnohdy náhodou) něco takového podaří, je to neskutečná euforie. Zasloužená odměna za brzké vstávání a probdělé noci, za ty našlapané kilometry s batohem na zádech, pojezdem na rameni a těžkým foťákem na krku i za ty hodiny času čekání na místě.

Co je třeba k chytání času

Tedy kromě spousty toho času samotného, trpělivosti a odhodlání. Foťák s možností plně manuálního nastavení veškerých parametrů a konektorem pro externí spoušť. Čím větší světelnost objektivu, tím lépe (timelapsy se často pořizují v ex­trémních světelných podmínkách). Alespoň pevný stativ, když ne dolly stage nebo robotická hlava. Externí spoušť s možností nastavení periody snímání (intervalometr) nebo řídící jednotka stage či hlavy, která umí kromě řízení motorů řídit i foťák.

Až budu velkej, pořídím si ještě tohle: robotická hlava Celestron Skywatcher Backpacker (foto Lance Page).

Výbavu doporučuji doplnit o buzolu, GPS navigaci, rybářskou stoličku, reflexní bundu, gumáky a čelovku. Pro noční výpravy pak šálu, čepici a termosku s horkým čajem.

Pro zpracování nasbíraného materiálu budeš potřebovat software pro „vyvolání“ digitální fotky, dále pro odstranění blikání způsobené nepřesností clony a dalších vlivů (deflicker), nastavení korekcí a průběžných změn parametrů fotek během timelapsu a další úpravy. Pro toto všechno je možné použít řadu programů, já si vybral kombinaci Lightroom + LRTimelapse. Pro retuše pak (jak jinak) Adobe Photoshop (často využívám dávkového zpracování například pro odstranění drobných nečistot na celé sekvenci). No a samozřejmě střihový software (Adobe Premiere nebo můj oblíbený Sony Vegas).

Jo, nesmím zapomenout ani na tuny volného datového prostoru. Chceš-li uchovávat data v plné kvalitě, připrav si v průměru 16 GB na každou pořízenou sekvenci (můj timelapsový debut mi zabral téměř půl tera disku – ehm, se zálohou tedy 2× půl tera ;-).

Program LRTimelapse mimo jiné kompenzuje nežádoucí výchylky expozice způsobené mechanickou chybou clony a dalšími vlivy.

Pár poznatků z terénu

To, že příroda bývá nejfotogeničtější ráno a večer, když je Slunce nízko nad obzorem, není žádná novinka. To ví každý, kdo se kdy dotkl spouště fotoaparátu. Já kromě toho došel k poznání, že není třeba vždy snímat západ Slunce západním směrem a naopak východ směrem východním. Jinými slovy při západu a východu Slunce nemusí hrát Slunce v obraze vždy tu hlavní roli. Změna jeho polohy často vykresluje pomocí světel, stínů a barev zajímavé kompozice i na terénu a mracích v záběrech, kde sám zdroj světla není vidět.

Co je dobré pro timelapse krajiny:
pěkné místo, kde nejde jen o dění na obloze, ale i krajinu jako takovou. Mraky, které propouští alespoň dírami sluneční (nebo měsíční) paprsky nebo je odrážejí (je-li zdroj světla pod nimi). Ideální je, když jsou mraky v různých vrstvách atmosféry a každá se pohybuje jiným směrem. V záběru se pak potkávají, míjejí a zpravidla i různě probarvují, takže poskytují náramnou podívanou. Pro pohyb mraků je samozřejmě potřebný vítr v patřičné výšce. Pro plánování výprav se mi mnohokrát osvědčil model předpovědi počasí Aladin Českého hydrometeorolo­gického ústavu. Zajímají mě hlavně mapy srážek, větru a oblačnosti v jednotlivých výškách.

Dopadají-li sluneční paprsky na mrak zespodu, nastává spektakulární podívaná.

V případě použití pojezdu je nutný nějaký referenční objekt v přiměřené vzdálenosti, který zdůrazňuje pocit pohybu kamery. Při pohybu fotoaparátu se totiž nejbližší objekty v záběru hýbou nejvíce, vzdálené prakticky stojí. To je hlavní důvod, proč tahat pojezd a nespokojit se s dodatečným softwarovým švenkem. Pokud ovšem není šance žádný referenční objekt do záběru umístit (případ rozhleden nebo mostů), pak jízda nemá smysl a nezbývá, než fotit jen ze stativu.

Začne-li pršet, timelapse většinou končí.

Co naopak dobré není: obloha bez mráčku (říkám jí plechová). Čistá obloha je nejen nudná, ale způsobuje i kompresní chyby záznamu (nemění totiž mj. díky vinětaci svoji barvu plošně, ale postupně v soustředných kruzích, elipsách nebo pruzích). Opačným nežádoucím extrémem je absolutně zatažená obloha jedním plošným neprůsvitným mrakem (dokud se ovšem nedostane zdroj světla pod něj, to je pak mazec). Dále silný přízemní vítr, který hýbe instalací foťáku. A samozřejmě to nejhorší, co může být – déšť. Ani sebedo­ko­nalejší pláštěnka foťáku nepomůže, protože se většinou velmi rychle zaprší sklo objektivu.

Tak lovu zdar!

Můj timelapsový debut „My Country, My Time“ můžeš zhlédnout na Vimeo nebo YouTube. Stahovat můžeš ze stránky videa.

Čti také:

Sdílej s ostatními

« zpět
© 2009-2017 Roman Němec
Navštivte také: Připravovaný film O otci | IDEAS DESIGN | ČSFD | TIMELAPSE.ORG | VÝPRAVY S CESTOVATELI | I AM KRYŠPÍN | LEONA HRNKOVÁ | DOC. JUDR. MILAN KINDL, CSC. | ATELIÉR POBŘÍSLO